اخبار و تازه ها, بلاگ

تاثیر انتخاب کفش بر روی درد زانو

یکی از موارد مهم در انتخاب کفش، این است که به طور مستقیم می تواند بر روی وضعیت پا و زانوی شما تاثیرگذار باشد.

به گزارش اداره برند و ارتباطات گروه صنعتی ملی، اگر در ناحیه زانو دچار درد هستید اول از هر چیز به کفش‌های خود توجه کنید! برخی کفش‌ها صرفاً برای زیبا به نظر رسیدن طراحی شده‌اند در حالی که برخی دیگر  برای محافظت از پا و راحتی آن ساخته می‌شوند؛ بنابراین گاهی اوقات کفش‌هایی که با استفاده از آن‌ها سبک خود را به دیگران نشان می‌دهید ممکن است محافظ خوبی برای پاها، کمر و به خصوص زانوهایتان نباشد.
زانو به‌عنوان بزرگترین مفصل بدن شناخته می‌شود که می‌تواند حرکت لولایی‌وار به سمت جلو و عقب داشته‌باشد. این مفصل که توسط رباط‌ها، تاندون‌ها و استخوان‌های مختلفی شکل گرفته به مرور زمان دچار فرسودگی و درد می‌شود که میزان درد و نیز روش درمانی آن بستگی به بافت آسیب‌دیده دارد. اصلی‌ترین علت پدیدآمدن درد زانو سبک زندگی نامناسب است. ساختار زانو به‌گونه‌ای است که در تحرک و توازن نیم‌تنه‌ی پایین بدن نقش ایفا کند.
زانوها به تحرک و تعادل فرد کمک می‌کنند؛ در واقع ثباتی که زانو در قسمت پایین بدن به وجود می‌آورد باعث توزیع وزن برابر برای محافظت از بقیه قسمت‌های بدن است. تأثیر یا توزیع نامناسب وزن وقتی که مفصل زانو در حین انجام فعالیت‌های روزانه به طور فعال در حرکت است غالباً منجر به عملکرد ناصحیح مفصل می‌شود؛ با ناپایداری زانو استخوان‌ها ناهماهنگ شده و رباط‌ها، استخوان‌ها و غضروف‌ها دچار فشار می‌شوند؛ بنابراین اگر احتیاط لازم انجام نشود ممکن است پاره یا شکسته شوند.
کفش‌ها روی وضعیت پاهای شما تأثیر بسیاری دارند. هنگام راه رفتن میزان فشار داخل مفصل زانو افزایش پیدا می‌کند که این بسته به نوع کفش شما، می‌تواند در بهتر یا بدتر شدن نحوه قرارگیری مفصل زانو تأثیرگذار باشد؛ به همین دلیل استفاده از کفش مناسب برای سلامت پا و زانو بسیار مهم است.
به‌خصوص اگر سبک زندگی پر تحرکی دارید و ساعات زیادی پاهایتان فعالیت دارند اگر کفش‌ شما مناسب نباشد نمی‌تواند از مچ پا و زانوی شما محافظت کند.، در نتیجه، به مرور زمان باعث ایجاد درد و آسیب در ناحیه زانو خواهد شد.
در ذیل درباره تاثیر اجزای مختلف کفش بر روی زانوی شما خواهیم گفت.

پاشنه و کف کفش
کفشی با کف مایل مانندکفش‌های پاشنه‌دار می‌تواند باعث درد زانو شود. کفش‌های پاشنه دار  کل بدن را از حالت تراز خارج می‌کنند و به زانو فشار می‌آورند تا  زانو مجبور باشد فشار بالاتر از حد معمول را تحمل کند. وقتی کفی کفش حالت کج داشته باشد دیگر در صفحه افقی راه نخواهید رفت و هر پا روی سطحی قرار خواهد گرفت که حدود ۸ درجه به خط میانی بدن متمایل است. بهتر است از این نوع کفش ها را فقط در مواقع خاص استفاده کنید زیرا به شدت می‌تواند فشار روی زانو را افزایش دهد.

عدم انطباق
مورد دیگری که می‌تواند منجر به درد زانو شود شیب داخلی کفش است که در بیشتر کفش‌ها وجود دارد. برای فعالیت صحیح زانو، آن‌ها باید با لگن و پاهای شما هماهنگی داشته باشند. کفش‌هایی که موجب تغییر ترازبندی بدن می‌شوند زانو را مجبور به فعالیت بیشتر می‌کنند. مثلاً کفش‌های پاشنه بلند باعث تغییر زاویه پا می‌شود و در نتیجه سبب می‌شوند وزن شما به جلو برود. این عدم‌انطباق زانو را متشنج کرده و سبب فشار مداوم به پشت زانو می‌شود. به همین خاطر در توان‌بخشی تاندونیت از اسکات روی صفحه مورب برای فشار دادن تاندون کشکک استفاده می‌شود. در زانوهایی که سالم هستند تغییر جهت روبه‌جلو در ابتدا سبب مشکل نمی‌شود اما خطر آسیب در آینده را افزایش می‌دهند زیرا در این حالت دیگر فشار به طور مساوی بر روی زانو توزیع نمی‌شود.

فشار بر پایین تنه
پوشیدن کفش نامناسب ممکن است باعث فشار و خستگی روی پای شما شود. خستگی پاها می‌تواند نحوه راه رفتن شما را تغییر دهد که این تغییر می‌تواند زانو را نیز خسته کرده و باعث بروز آسیب حاد در آن قسمت شود.

قدم های کوتاه
راه رفتن به طور طبیعی برای مفاصل بدنتان و به خصوص زانوهایتان خوب است. اما وقتی به خاطر نوع کفش خود مجبورید قبل از برداشتن هر قدم مکث کنید به طور خودکار گام‌های شما کوتاه می‌شود. این گونه راه رفتن می‌تواند سبب خستگی پایین‌تنه شود و در نتیجه فشار به زانو شود.

کشیدگی تاندون‌ها
گاهی اوقات ایجاد کشیدگی در ناحیه زانو می‌تواند بسیار سطحی باشد اما گاهی این کشیدگی روی تاندون‌ها تأثیر می‌گذارد. کشیدگی تاندون به مرور زمان می‌تواند باعث درد مزمن و بسیاری دیگر از بیماری‌های زانو شود. هر کفشی که با پوشیدن آن پای شما به حالت غیرمعمولی دربیاید می‌تواند باعث کشیدگی تاندون شود.

کفش مناسب سپر پای شما در برابر درد زانو!
اگر چه بسیاری اوقات افراد می‌خواهند کفش‌هایشان زیبا به نظر برسد اما گاه بهتر است گزینه‌ای را انتخاب کنید که اول محافظ خوبی برای پای شما باشد. کفش‌هایی که دارای پاشنه‌های زمخت و زیره غیرمنعطف هستند هنگام راه رفتن حرکت پا را کاهش می‌دهند و به این صورت فشار بیشتری به مفاصل وارد می‌کنند.
به عکس کفش‌های مناسب اجازه می‌دهند که پای شما هنگام راه رفتن به راحتی حرکت کند و باعث حفظ تعادل می‌شوند؛ علاوه بر این‌ها انتخاب کفش مناسب چه کفش ورزشی و چه کفش مهمانی برای رسیدن به راستای مناسب پا و زانو و توزیع صحیح فشار از طریق مفاصل زانو در حین فعالیت بسیار اهمیت دارد. استفاده از کفش نامناسب می‌تواند فشار وارد شده به زانو را تغییر داده و باعث آسیب و درد شود.
بنابراین کفشی مناسب زانوی شماست که دارای پاشنه استاندارد، ضخامت مناسب و انعطاف‌پذیر باشد و قسمت پنجه آن به راحتی خم شود. همچنین باید ارتفاع پاشنه کفش استاندارد باشد تا فشار روی قسمت زانو کاهش پیدا کند.
برای انتخاب کفش‌هایی که محافظت مناسبی از زانوی شما داشته باشند می‌توانید به هریک از شعب کفش ملی سراسر کشور مراجعه کنید یا از طریق فروشگاه آنلاین کفش ملی به نشانی mellishoes.ir آن را سفارش داده و به آسانی درب منزل تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.