اخبار و تازه ها, بلاگ

درباره شکستگی استرسی پا چه می دانید ؟

شکستگی استرسی یکی از دلایل درد روی پا است که اغلب بر اثر ورزش و حرکات سنگین و ناگهانی رخ می دهد.

به گزارش اداره برند وارتباطات گروه صنعتی ملی، درد روی پا دلایل متعددی می تواند داشته باشد که برخی از آنها به خودی خود رفع می شود اما برخی از انواع درد روی پا نیاز به درمان دارد یکی از عارضه هایی که برطرف کردن آن نیاز به مراجعه به پزشک دارد شکستگی استرسی پاست.
پای انسان نه تنها از استخوان و ماهیچه بلکه از رباط‌ها و تاندون‌های فراوان تشکیل شده است. این عضو تقریباً تمام وزن بدن را در طول روز تحمل می¬‌کند؛ از این رو شایع بودن درد پا خبر تعجب آوری برای انسان نیست. گاهی اوقات این درد در قسمت روی پا متمرکز است که راه رفتن و حتی ایستادن را برای فرد سخت می‌کند. این درد بسته به علت بروز و میزان آسیب احتمالی، می‌تواند خفیف یا شدید باشد. در بیشتر موارد علت بروز این درد آسیب دیدگی، کار کشیدن بیش از حد، سایش، پارگی و یا حتی پوشیدن کفش نامناسب است.
یکی از دلایل این درد شکستگی روی پا می باشد که در این نوشتار به آن می پردازیم.
شکستگی استرسی زمانی رخ می‌دهد که یکی از استخوان‌های پا یک ترک خوردگی مویرگی را تجربه کند. این بیماری معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد پا در ورزش اتفاق می‌افتد. در بسیاری از موارد شکستگی واقعی ممکن است بسیار کوچک و به عرض یک تار مو باشد اما اندازه تمام سطح پا دردناک شود.. این بیماری در صورت معالجه زودهنگام، سریعاً بهبود خواهد یافت؛ اما اگر پیگیری لازم انجام نشود، می تواند عود کرده و به یک دردسر جدی تبدیل شود.
از نظر علائم کلینیکی معمولاً شروع شکستگی استرسی پا با دردی مبهم پس از تمرینات ورزشی و یا رژه رفتن در حین تمرینات نظامی است اما شدت آن روز به روز بیشتر می شود تا این که فعالیّت ورزشی ورزشکار را متوقف کند. در معاینه، درد، قرمزی و تورّم موضعی به چشم می خورد.استفاده هایی نظیر لگدزدن ، دویدن و پریدن و تمرین زیاد می تواند باعث بروز این عارضه شود.
و تورم و حساسیت زیاد در محل شکستگی و همچنین درد شدید پا از علائم و نشانه های شکستگی استرسی پاست.
استراحت مهمترین راه درمان این عارضه است، گذاشتن یخ و بالا نگه داشتن پا و استفاده از بریس و دارو و عصای زیر بغل نیز می تواند از روشهای درمان شکستگی استرسی پا باشد؛در نهایت جراحی، نیز یکی از راهای درمان این عارضه در صورت حاد شدن شکستگی می باشد.
برای پیشگیری از این عارضه از قانون ده درصد در پیشرفت ورزش پیروی کنید؛ به این معنی که شدت یا مدت زمان ورزش را در هفته بیش از ده درصد افزایش ندهید. این کار به بدن این امکان را می‌دهد تا با فعالیت بیشتر سازگار شود.
همچنین نوع ورزشی که انجام می دهید را تغییر دهید تا همیشه همه‌ی فشار ورزش روی یک نقطه‌ی خاص از بدن و پا نباشد.
در تغذیه نیز از وجود مقدار زیاد کلسیم و ویتامین D در رژیم غذایی خود اطمینان حاصل کنید؛ این دو ماده به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کنند.
تقویت عضلات اطراف پا و مچ با ورزش خستگی عضلات را کاهش داده و با بهبود تراکم استخوان، خطر ابتلا به شکستگی استرسی پا را کاهش می‌دهد.
یکی از مهمترین عوامل در پیشگری از شکستگی استرسی پا انتخاب کفش مناسب است، از راحتی و استاندارد بودن کفش‌هایی که به پا می‌کنید، اطمینان حاصل کنید. انواع پایپوش های ورزشی و روزمره کفش ملی می تواند اطمینان خاطری در پیشگیری از ابتلا به این عارضه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.