اخبار و تازه ها, بلاگ

کفش مناسب فیتنس را چگونه انتخاب کنیم؟

با گرم شدن تدریجی هوا و کاهش محدودیت‌های کرونایی بسیاری از افراد دوباره به فکر شروع ورزش و رفتن به باشگاه می‌افتند. خرید لوازم ورزشی اولین قدم و هیجان‌انگیزترین قسمت ماجراست، اما مهم‌ترین وسخت‌ترین بخش خرید کفش مخصوص باشگاه می‌باشد.

به گزارش اداره برند و ارتباطات گروه صنعتی ملی، اگر قصد دارید بدن‌تان را روی فرم آورید باید ابتدا از کفش‌هایتان شروع کنید. اگر از جمله افرادی هستید که فکرمی‌کنید این صنعت مد است که هر روز مدل‌های جدید کتونی را معرفی می‌کند و بین کفش‌های اسپرت تفاوتی به جز رنگ و مدل وجود ندارد باید در همین ابتدا به شما بگوییم سخت در اشتباهید؛ چرا که انتخاب کفش فیتنس مناسب تنها در رابطه با زیبایی و ست کردن لباس‌هایتان نیست بلکه درباره‌ی سلامتی بدن شماست. به کفش ورزشی خود به عنوان اصلی‌ترین بخش از مسیر سلامتی توجه کنید وبه یاد داشته باشید کتونی نامناسب می‌تواند مشکلات مختلفی مانند کمردرد، مشکلات ستون فقرات، خار پاشنه و … را برایتان به وجود آورده و سلامتی شما را به خطر اندازد.

 در این نوشتار قصد داریم نکات مهم خرید کفش فیتنس مناسب را بررسی کنیم، با ما همراه باشید.

کفش خود را مناسب باسطح فعالیتی که دارید انتخاب کنید

تولیدکنندگان کفش ورزشی محصولات خود را برای راحتی هرچه بیشتر ورزشکاران طراحی می‌کنند. آن‌ها در طراحی‌های خود نوع کاربرد محصول را در نظر گرفته و مناسب با نیاز ورزشکاران آن رشته به تولید کتانی ورزشی می‌پردازند. برای مثال وقتی می‌گوییم کفشی مخصوص بسکتبال است بدین معنی است که دارای زیره صافی است و به گونه‌ای ساخته شده که به راحتی به زمین بسکتبال می‌چسبد و درعین حال امکان انجام حرکات سریع را برای بازیکن فراهم می‌کند. بنابراین خیلی مهم است که کفش ورزشی را مناسب با سطح فعالیت خود انتخاب کنید. قبل از خرید به این فکر کنید که بیشتر به چه فعالیتی می‌پردازید، آیا قراراست بیشتر بدنسازی کنید و وزنه بردارید و یا می‌خواهید تمرینات کراس فیت انجام دهید؟ آیا تمرینات هوازی و چربی سوزی بیشتری در برنامه‌ی ورزشی‌تان دارید یا تمرینات قدرتی؟ هرکدام از این فعالیت‌ها کفش مخصوص خود را نیاز دارد. اگر بودجه شما محدود است و نمی‌توانیدبرای هر ورزشی کفشی جداگانه تهیه کنید، ابتدا ببینید بیشترین فعالیت بدنسازی شما چیست و مناسب با آن فعالیت کفش خود را انتخاب کنید.

کفش مخصوص بدنسازی و بلند کردن وزنه سنگین

بسیار مهم است که هنگام بلند کردن وزنه و انجام تمرینات قدرتی، کفش شما علاوه بر استحکام دارای زیره‌ی نازک و صاف باشد تا به زمین بچسبد و موقع بلند کردن وزنه تعادل شما را بهم نزند. این نکته زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که شما اهل بلند کردن وزنه‌های سنگین باشید. فراموش نکنید کفش رانینگ و مخصوص پیاده برای انجام تمرینات فیتنس طراحی نشده‌اند و با وارد آوردن فشار بیش از حد بر ستون مهره‌ها، باعث ایجاد درد در مفاصل و کمر می‌شوند.

کتونی مناسب تمرینات هوازی و ایروبیک

اگر بیشتر تمرینات شما از نوع کاردیو cardio است (یعنی همان چیزی که در کلاس های بادی پامپ و ایروبیک وجود دارد)، پس به کفشی نیاز دارید که از حرکات پر جنب و جوش شما پشتیبانی کند. در کلاس‌های هوازی پریدن زیاد و حرکات رو به بغل می‌توانند فشار زیادی به پای شما وارد کنند و این یعنی شما به کفش هایی با فناوری کوشن (Cushioning) مناسب نیاز دارید که علاوه بر سبک بودن، فشار تمرینات را برای شما به حداقل رسانده و باعث ایجاد صدمه و آسیب به بدن نشوند. بنابراین درهنگام خرید به فناوری زیره‌ی کفش و سیستم مورد استفاده در طراحی و تولید آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

دویدن بر روی تردمیل

اگر هر بار که به باشگاه می‌روید تمرینات فیتنس خود را محدود به دویدن بر روی تردمیل می‌کنید باید از کفش مخصوص رانینگ و پیاده روی استفاده کنید.

2- قبل از خرید بهتر است فرم پای خود را بشناسید.

ابتدا یک تشت را پر از آب کنید و پای خود را به طور کامل وارد آن کنید. سپس یک تکه مقوا را روی زمین قرار دهید و روی آن راه بروید و به شکل رد پای خود دقت کنید:

اگر ارتباط بین پاشنه و پنجه شما کم است یعنی فقط  این دو قسمت روی مقوا ثبت شده است و شکل سینه‌ی پا خیلی محو روی آن قرار گرفته است شما جز آن دسته کسانی هستید که قوس پای زیادی دارند و باید کفش فیتنس انعطاف پذیر را انتخاب کنید. نکته‌ی مهم برای این دسته توجه به سیستم کوشن (Cushioning) کفش است، کتانی ورزشی مناسب این افراد باید دارای لایه‌های اضافه در قسمت میانی باشد تا بیشترین پشتیبانی را فراهم کند. بنابراین درهنگام خرید اطمینان پیدا کنید که کفش بدنسازی مورد نظر شما سیستم پشتیبانی اضافه درقسمت میانی داشته باشد. اگر رد پای شما به طور کامل به روی مقوا نقش بست و از قسمت پاشنه تا پنجه را روی کاغذ دیدید پس پای شما صاف است و باید از کتونی فیتنس مناسب پای صاف با کفه‌ای طبی بهره گیرید .

اگر جز این دو دسته نیستید پس شکل پای شما طبیعی است و کتانی‌هایی با استحکام بیشتربرای شما انتخاب خوبی است.

3- از برندهای باسابقه و خوش نام استفاده کنید

 این روزها که بازار تبلیغات حسابی داغ شده است و  برخی برند‌های ورزشی برای فروش بیشتر تلاش می‌کنند انتخاب درست نیز بسیار سخت شده است. پیش ازهرچیزی به یاد داشته باشید درگیر قیمت نشوید اما خوشنامی برند مهم است. درباره‌ی کفش های مختلف و نوع کاربری آن‌ها تحقیق کنید. چندین کتونی از مارک‌های مختلف را امتحان کنید و عرضه کننده‌ای که مناسب‌ترین کفش فیتنس را برای شکل و ارگونومی پای شما طراحی می‌کند بیابید . اگر به برندی اطمینان دارید  دیگر فرصت آزمون و خطا نیست.

4- به زمان خرید کتانی اسپرت خود دقت کنید

 در اثر فعالیت‌های متعدد در طی روز پا ورم می‌کند و ممکن است تغییرات سایز نیز اتفاق بیافتد بنابراین آخر شب، بعد از ورزش و یا پس از پیاده روی های طولانی اقدام به خرید کفش فیتنس نکنید هرچند که خرید کفشی که کمی بزرگ باشد بهتر ازاین است که تنگ باشد.اما نیمه‌ی روز بهترین زمان خرید کتونی و امتحان کردن آن است.

5- کفش فیتنس خود را حین انجام تمرینات امتحان کنید

 بعد از اینکه کفش بدنسازی خود را به پا کردید چند تا از تمرین‌های خود را با آن انجام دهید تا مطمئن شوید در هنگام ورزش کردن پای شما اذیت نمی شود وموقع انجام تمرینات راحت هستید.

6- راحتی کتانی را بیشتر از شکل و زیبایی آن مد نظر قرار دهید

 آنچه در انتخاب  کفش مناسب باشگاه اهمیت دارد راحتی و کارایی آن است. به مدل بیش از اندازه اهمیت ندهید بلکه به کارایی کتونی توجه کنید و الویت خود را راحتی قرار دهید سپس موارد دیگری نظیر مدل و رنگ را در نظر بگیرید.

بهترین کفش‌های بدنسازی و فیتنس را می‌توانید از فروشگاه‌های کفش ملی سراسر کشور تهیه کنید یا با مراجعه به فروشگاه آنلاین کفش ملی به نشانی mellishoes.ir  آنها را سفارش داده و به آسانی درب منزل تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.