اما این فیل قدرتمند خیال درجا زدن نداشت و قرار بود به زودی با تمام کفشهای وارداتی و گرانقیمت بازار ایران و حتی با کفشهای دست دوز سنتی رقابت کند، کفشهای دست دوزی که از هنر کفشگران ایرانی بهره می برد و کیفیت خوبی داشت اما از نظر کمیت به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز جامعه رو به رشد ایران نبود.
در سال های اولیه، بیشتر فعالیتهای این مجموعه بر بررسی، تحقیق و کار کارشناسی متمرکز بود، همزمان ماشین آلات پیشرفته نیز وارد کشور شدند. تعداد کارکنان کفش ملی به 600 نفر افزایش یافت، دیگر آن دو دهنه مغازه در خیابان خیام و کارگاه محدود پاسخگوی این حجم از تقاضا نبود، زمینی در منطقه مهرآباد تهران خریداری شد تا سنگ بنای تسخیر بازار از این کارخانه زده شود.
نیاز جامعه و انگیزهی جدی این فیل برای توسعه باعث شد چند سال بعد پارک گروهصنعتی ملی در 18 کیلومتری جاده تهران-کرج تاسیس شود. ایده کلی پارک صنعتی گروه صنعتی ملی این بود که در یک مجموعه همه آنچه لازمه تولید کفش است گرد آید. از چرم و نخ و چسب و مواد زیره و آستر همگی در کارخانه های زیرمجموعه گروه صنعتی ملی تولید می شد.
کار چنان با برنامه وسیعی شروع شد که امکان توقف آن نبود و در طول این جریان مجتمع های دیگری در خراسان، رودبار و لرستان ایجاد شد. شرکت کفش ملی در طول سالها به منظور خدمت به مردم و رفع کمبودها، با برنامهای صحیح و پیش بینی شده توانست کلیه امکاناتی را که برای ساختن کفشهای مورد پسند لازم بود، فراهم آورد و انواع و اقسام کفش را برای راحتی و آسایش مصرفکننده تهیه و تولید نمود و توانست با مواد مرغوب و آخرین ماشین آلات کفش سازی، پارچهبافی، تسمهزنی و قالبهای متنوع و استفاده از متخصصین و طراحان مجرب، محصول خود را به نحوی ارائه کند که در حین استحکام از هر جهت راحت بوده و سلامت و بهداشت پا را حفظ کند. در سالهای گذشته محصولات گروه در بیش از 240 فروشگاه به بازار عرضه شده است.
شفاف سازی، ارزیابی عملکرد و برنامه ریزی کفش از اولویت های کفش ملی است تا تعاملی بهتر و برد-برد با تولیدکنندگان صنعت کفش داشته باشیم. بر این اساس بنا داریم تا بر اساس نیاز بازار و سلیقه شما مشتریان محترم از تامین کنندگان کفش، خرید داشته باشیم.
کفش ملی تا امروز هم بزرگترین شبکه فروش کفش در ایران و خاورمیانه را با فاصله ای زیاد از دیگر رقبا در اختیار دارد. محصولات کفش پس از تولید طبق ضوابط خاصی برای پخش به شرکت کفش ملی تحویل می شوند و این شرکت با انبارهای بزرگ خود کالاها را نگهداری و با مدیریت خاص، هم فروشگاهها را تجهیز می کند و هم نمایندگیها و تعاونیها را تأمین میکند.
استراتژی تولید کفش ملی بهگونهای است که واحدهای تولیدکننده به هیچ عنوان درگیر مسائل فروش و پیگیریهای مرتبط با آن نمی شوند و اساس فعالیتشان بر مبنای تولید استوار است. نحوهی سفارش تولید به کارخانههای تولیدی بدین ترتیب است که مدیران فروش، بازاریابی و تامین با توجه به نزدیکی به خریداران واقعی، با جمع بندی نظرات آنها و تحلیل اطلاعات به دست آمده، سفارشات خود را به واحدهای تولیدی ارسال میکنند. پس از دریافت کالاهای تولید شده، آنها را قیمتگذاری و به فروش میرسانند.